čtvrtek 8. ledna 2009

DeadSpace aneb v duchu hesla "Ukaž nožku, seříznu ji trošku"

Ještě než se v novém nastávajícím roce vrhnu do normálních, klasických a občas možná i trochu vtipných článků, dovolím si sem plácnout svoje dojmy z nově rozehraného Dead Space. A ač logo známých herních recyklátorů a prznitelů Electronic Arts na krabičce může okamžitě spoustu lidí odradit (viz fiasko s Need For Speed: Motherfucker... ehm, Undercover), katastrofa se kupodivu nekoná. Hned na začátku během instalace přede mě však hra položila první problém, tkvící v nemožnosti hru nainstalovat na disk D, kterýžto je primárně na podobné účely určen. Po několika neúspěších jsem byl donucen DS nainstalovat na systémový disk, kde vše proběhlo tak, jak by mělo. Zvláštní, že na jiný disk mi nejde nic nainstalovat jenom a pouze u novějších her od EA. Inu po instalaci jsem hru spustil, vlezl do nastavení a byl obdařen pádem do Windows. Tak repete.

Nastavení jsem poměnil, rozlišení rovněž a hra naštěstí už nespadla. Ukládám změny a pouštím se do akce. Následuje efektní intro s naprosto, ale skutečně naprosto uchvacujícím zvukem (holt 5.1 je znát) a českými titulky - to už u EA bývá zvykem. Každá scifárna začíná podobně a nejinak je tomu i tady - ocitáme se v kůži inženýra Isaaca Clarka, který společně s posádkou vesmírné lodi má za úkol dostat se na jinou vesmírnou loď s názvem Ishimura. Po přistání se ale situace klišovitě zvrhne a po prvním zabitém členovi posádky i zbytek týmu zjišťuje, že Ishimura je spíš jedna velká noční můra. A tady začíná celá akce.


Zaposlouchán do okolních zvuků rozvrzané vesmírné lodi a skvěle nadabovaných postav tak nějak přecházím skutečnost, že Isaac je další z řady němých hrdinů, kterým jazyk nerozváže ani pistole namířená do oblasti genitálií a vydávám se vpřed. Ale co to... panák se ne a ne pohnout. Tak znovu do nastavení. Po chvilce zjišťuji, že hra šipky nevezme ani kdybych se rozkrájel a jsem postaven před další svízel. Hrát s WSAD stylem (což je pro mě, zarytého šipkaře, úkol skutečně nadlidský). No nic - se skřípěním zubů, které barvitě podkresluje depresivní atmosféru prostředí sahám po odříkání deseti otčenášů na dvojité W a Isaaca donucuji následovat mnou vedenou pouť za záchranou sebe i zbytku družiny.

A že to nebude snadná věc mě přesvědčil další zajímavý rys hry - naprosto stupidní a snad možná nejhorší ovládání za několik posledních let. Dead Space nezapře, že je to ryzí konzolovka, ale co je moc, to je moc. Pohyb je i při běhu pomalý a táhlý a rozhlížení se kolem sebe včetně míření nalezenou řezačkou (vskutku zajímavá zbraň, kterou jsem si ihned oblíbil) mi dodává pocit, že si autoři nepřáli poskytnout lidem zažitý komfort. Rozhlížíme se jako vždy myší, avšak se značným zpožděním a i normální pohyb je poněkud toporný a těžkopádný. Nehledě na to, že po vytasení řezačky nešla žádným způsobem zase schovat. Reset nastavení naštěstí pomohl.


Když už jsem se s ovládáním jakž takž sžil, bylo na mém kontě několik mrtvých mutantů. Ona celá tahle mutantská pakáž je vcelku zákeřná - předstírá mrtvoly, aby vás pak mohla v nestřežený okamžik kousnout, případně to vyleze z ventilační šachty a nebo se to k vám připlazí a taky kousne. A jak tedy na ně? Pomáhá střelba do končetin, kdy stačí dva tři výstřely z řezačky a hned slizák leží na zemi. Pak už stačí buďto poslední střelu nasměrovat na hlavu, případně, jste-li šetřivky (a o náboje skutečně alespoň na začátku je docela nouze), mutíkovi hlavu rozšlápnout. Z většiny potvor pak vypadne nějaká užitečnost, ať už peníze, munice do zbraní a nebo lékárničky. HUD zcela absentuje, vše potřebné je přímo na obrazovce. Včetně potoků krve z odsekaných chapadel příšeráků.

Krom střelby je potřeba aktivovat nejrůznější terminály, odemykat dveře a provádět další všemožné vylomeniny. Kupříkladu opravit transportní vlak uchycením dvou drapáků. Jeden ale nefunguje a hned se odpojí - naštěstí k dispozici máme jakousi sílu, která dovede na chvilku dění zpomalit a drapáky po dalším okamžiku oba nahodit. Dojde i na upravování zbraní, a to ve speciálních "lavicích", kam se zbraň jednoduše vloží a v duchu moderního upgrade trendu vylepší. Ale je k tomu potřeba mít energetické uzly, jinak si vylepšíte leda krvavý flek na zdi. Hru jsem hrál prozatím zhruba hodinu - syrová atmosféra a děsivé lekací scény na programu jsou, hra poteciál má, ale ovládání mě skutečně spíš odrazuje. Uvidím, jak se situace bude dál vyvíjet a jestli mě DS přesvědčí, že i s mizernou oblsuhou mi má co nabídnout.


Dovětek: Vida je, srandisty z EA - stačilo jenom vypnout vertikální synchronizaci a ovládání je rázem příjěmnější. Žádné prodlevy a dá se to vskutku dobře ovládat.

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

No je videt ze herni prumysl jde z kopce.

Anonymní řekl(a)...

Hele, co kdyby jsi to upravil přímo v textu, ty chytráku? Já jsem to četl a zase jsem si říkal, co jsi to napsal za kritiku. Navíc, vertikálný synchronizaci jsi si asi musel nastavit ručně, protože já jí měl vypnutou. :-D

Datastor řekl(a)...

Já ji měl zapnutou hned po spuštění, a mazat moje pracně sesmolenou hromádku vět se mi rozhodně nechtělo :-). Nehledě na to, že to fakt jsou jenom dojmy z prvních pár hodin. S nálezem laserpistole a vrhače kotoučů z pily současně vzrostla i radost z likvidace škůdců :-).

Michy řekl(a)...

cau , zacal jsem taky blogovat , castecne si me k tomu privedl ty kvalitou svych clanku, http://silentwolfblog.blogspot.com/ mrknete

Michy řekl(a)...

jinac dead space je pro me prekvapeni minuleho roku .. skvela hra od zacatku az do konce

Datastor řekl(a)...

No díky za zhodnocení :-). Dead Space skutečně překvapení je, protože těžko bych tenhle rok hledal hru, která mě donutila vypnout ji až v šest ráno. Sice pravda pár drobností k výtkám tam je, ale po zklamání z ostatní produkce... do EA bych tohle neřekl (i když čekám, že pokud hra vydělá dost na to, aby si zaplatila vývoj, tak po ní EA zase sáhne a bude recyklovat dalších několik let - dokud zájem zas neopadne).

Michy řekl(a)...

http://michyhodoupe.blogspot.com/ taky jsem si udelal recenzi na dead space , doufam ze me nezabijes xD mel jsem to v planu uz pred zalozenim blogu a jak jsem napsal .. prekvapeni minuleho roku takze vyber prvni recenze byl jasny

Michy řekl(a)...

Taky jak me mas v casti Dalsi varka ctiva ... tak zmen na tenhle odkaz

Datastor řekl(a)...

K zabíjení nemám důvod - napsal jsi ji podle sebe, tak o nic nejde. A odkaz už jsem upravil.