čtvrtek 10. listopadu 2011

Battlefield 3 VS Modern Warfare 3

Herní komunita má žně. Podle naprosto nezaujatých herních magazínů zažíváme období největšího rozmachu her, kdy v podstatě nevychází skoro žádná špatná hra a všechny jsou svým způsobem originál. Podle toho, jestli včas dorazí složenka s přívětivou odměnou, jsou redaktoři ochotní přimhouřit očko a nějaký ten bodík ve výsledném hodnocení přidat - i když ne, že by to mělo s nynější hodnotící lajnou smysl. Prakticky celá původní škála od nuly do desítky se smrskla na rozmezí sedm až deset, kdy sedmičku dostane hra, o kterou byste v obchodě ani pohledem nezavadili a desítka tak zůstane připravená pro tolik titulů, až z toho jde hlava kolem. Což o to, ono se to v textu nebo ve videorecenzi nějak uhájí, ať už velice zábavnou herní náplní (v překladu "Utíkej z A do B a vyvraždi tolik teroristů / zombíků / pytlů s mákem, kolik jich na tebe vyběhne"), revoluční grafikou (víc HDR a bloomu na zakrytí rozplizlých textur), ojedinělým příběhem ("Tady Džimy přišel o rodinu, takže si sehnal kulomet a... a zbytek se dozvíte v dalším díle hry a v chystaných DLC") nebo pokrokovou změnou ve specifickém žánru ("Hitman Absolution bude kůl, protože uvidíte skrz stěny a vzhledem k odbourání trapného tichého plížení, které stejně nikoho nebavilo, bude mnohem přístupnější i pro vaši zlatou rybičku Hildegardu, kterou chováte v akvárku v předsíni").

Ale o tom jsem mluvit nechtěl, takže teď k jádru věci - hráči se hádají, která z nově vydaných akčních hustokrutopřísnědémonických stříleček s trojkou v názvu je lepší a aby se tak trochu pochlapili a ukázali všem přihlížejícím, že na to mají koule, přihodí sem tam nějakou tvrdou poznámku adresovanou protistraně. "Call of Duti je lepsy kazdi to vy a tobje smrdej nohi XD"... naprosto zdecimující. "Batlefyeld je mnohem lepcy grafycky ekscelentny a zbrane lepcy a modeli lepcy a texturi taki loool ti si tepil"... ohromné.

Popravdě si nemyslím, že by jakákoliv moderní naskriptovaná rubačka mohla přijít s nějakou dosud neviděnou novinkou nebo nedejbože ozvláštněním. Nepatřím ani mezi fanoušky Battlefieldu a ani mezi fanoušky Call of Duty, a to jednoduše proto, že mě tenhle styl hry neuchvacuje. Jakkoliv jsem měl možnost odehrát si několik misí v Battlefieldu i v "novém" Modern Warfare 3, dojmy jsou víceméně stejné. Po metru na mě vyskočí tlupa nepříliš inteligentních pistolníků, které odpravím, popojdu zas metr kupředu a znovu na mě vyběhnou zlouni lačnící po mém skalpu. A to se nemění ani v BF a ani v MW. Nějaká zábavnost z průchodu hrou je tatam, spolubojovníci jsou na scéně jenom na efekt a střelba po polygonových kachničkách v uniformě dovede zabavit nejdéle tak na hodinu, a to ještě s přemáháním.

Masivní hype kráčející ruku v ruce s dobře zvolenými trailery zmůže víc, než cokoliv jiného a opravdu jde o tu nejlepší reklamu. Jenže realita je oproti bájím a předpokladům odlišná, a to měrou větší než obrovskou. Člověk znalý věci se musí pousmát nad tím, co jsou vývojáři schopní vypustit za bláboly a jak sveřepě bojují za něco, co nemůže být ani v nejdivočejších snech realizovatelné. Tvrdit, že singleplayer BF přesáhne desítky hodin je stejně tak pitomé, jako obhajoba jeho vysoce realistické grafiky. Nevím jak ostatní, ale já v grafice Battlefieldu pořád viděl tu přesvícenou vybledlou kulisu z Bad Company 2. Je mi záhadou, co nutí "hráče" běžet do obchodu a čekat na vydání krabičky s plackou klidně i tři hodiny jenom pro mizivý pocit, že byli u předprodeje a ten den nebo dva si nepočkají. Trochu to ve mně evokuje vzpomínky na doby minulé, kdy tak početné zástupy v ulicích stály taky. Jenže ne na hry.

Call of Duty pak můžu bez nějakých větších okolků přirovnat k lístku na zběsilou jízdu ve stále se měnícím prostředí, která se ale už několikátým rokem v ničem nemění (i když jak je vidět, dobrá hospodyňka nový díl i z nákladáku ukradne). Každý chce, aby jeho hra vypadala podobně a kdekdo prahne po "filmovém zážitku" bez toho, aniž by si uvědomil důsledky. Odstraníme zpětný ráz zbraní, ke všemu přidáme šipečky s cílem úkolu, všude budou exploze a když to vyjde, uděláme na to masivní reklamu - to přece nemůže selhat. Je žádoucí mít na trhu v jednom roce deset různých her s trochu pozměněnou grafikou, ale jinak bez znatelnějšího rozdílu? A co vlastně dělá hru kvalitní? Je to vizuální stránka, kterou když nebudu vnímat, nedostanu kromě konstantní nudy vůbec nic? Nebo je to právě ta variabilita s "nevydařenou" grafikou, která v moderně smýšlejících osobách vyvolává touhu jít si chlapácky uplivnout pár litrů do dřezu?

Záměrně zdůrazňuji fakt, že multiplayer nehraju a proto se výše uvedené věty vztahují ryze k singleplayerovým kampaním. Neláká mě pobíhání po mapce, kde mě zpoza rohu zabije letící nůž a nebo terorista s brokovnicí, která díky optice dostřelí dál než výkonná odstřelovačka. Že to není reálné, na to jsem si zvykl - ale není to ani zábavné. No dobře, pro někoho asi bude, jinak by prodejní čísla nebyla v takových výšinách, ale v tom případě se můžu vrátit ke své předchozí recenzi Call of Juarez: The Cartel. Ta hra samozřejmě nebyla kvalitní - byla nudná, měla v sobě dost bugů a nevypadala ani nijak vábně, ale náplní byla přesto téměř stejná, jako velcí bráškové Battlefield a CoD. Proč teda obecně herní komunita pošle nový Cartel do horoucích pekel a dítka Infinity Ward a Dice se radují z úspěchu? Já odpověď znám.

Poznámka pro horlivé diskutéry: článek není a nikdy nebyl psán pro rozdmýchání dalších zbytečných hádek, takže bych byl rád, kdybyste na to pamatovali.

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Konečně to někdo naprosto přesně vystihnul, díky.

Datastor řekl(a)...

A já zase poděkuju za ohlas. Pokud se zadaří, bude těhle "pohledů" v budoucnu víc.

Anonymní řekl(a)...

Zase úžasne "čtivý" článok ako obvykle. A najsmutnejšie na tom je to, že je pravdivý.

Anonymní řekl(a)...

so true
Sice nemůžu posoudit z prvního pohledu, protože jsem tyhle hry nehrál, ale přesně takovou jsem o nich měl představu. Bezduchá moderní střílečka.
Sektor Dark

xxviktor řekl(a)...

"Proč teda obecně herní komunita pošle nový Cartel do horoucích pekel a dítka Infinity Ward a Dice se radují z úspěchu?"

Protože Cartel byl nuda. Ty k tomu přistupuješ... no jak kdybys řekl, že nechápeš, proč se někomu líbí Terminátor 2 a přitom nadává na akčňáky se Segalem. Je to přeci stejný žánr, ne?

Datastor řekl(a)...

To máš pravdu, Cartel byl nuda - ale stejně jako u něj jsem se bohužel "bavil" i u BF3 (což se samozřejmě u ostatních může lišit). Co metr, to naspawnovaná skupina protivníků. Co minuta, to další nával nepřátel. Proto jsem taky přistoupil k tomuhle srovnání.

Anonymní řekl(a)...

A přemejšlel někdo z vás nad tim že to neni o singlu ale o multi..??? Ani nechci psát co si o autorovi článku myslim páč za mě je tzo kkt... člověk co tenhle žánr nepaří a komentuje singleplayer je lama a měl by zůstat u maria.. toť muj názor amatéři :p

Datastor řekl(a)...

Jo jo, máš pravdu, určitě to tak bude.

Anonymní řekl(a)...

Jsi debílek co komentuje multiplayerový hry a zkusil jen SP :D :D lol co ty si za hňupa xD zkus rozbít prasátko , zainvestovat a uvidíš že se budeš bavit... Jen nevim jak ochčiješ doporučenej věk 18 :p ubohá recenze a kdo hrál pochopí :))

Datastor řekl(a)...

Spíš mám dojem, že s věkem tady bude mít problém jiná osoba - a hlavně když nemá ani tu sílu k pochopení posledního dovětku.

Miki řekl(a)...

Ja ti to vysvetlím...
Ty si asi ten typ človeka ktorý hrá iba FPS hry. Ale existujú aj ľudia ktorý majú "hranicu" kvality hier posunutú o niečo vyššie ako len hranie bezduchých FPS. Tu Datastor, ako aj ja, je jeden z tých ľudí - hrá skôr kvalitnejšie a zmysluplnejšie tituly a keď niečo hodnotí tak to dáva logiku že ak to bude nejaký bezduchý titul ako Call of Duty tak tam nieje nič originálne čo by šlo pochváliť.
A kto už by si len S DOBRÝM VÝBEROM V HRÁCH kupoval Call of Duty?

Anonymní řekl(a)...

Ano, opravdu na tebe sedí část zmiňované věty: "... kazdi to vy a tobje smrdej nohi XD"

Anonymní řekl(a)...

Asi je tažke začinat vždy nové recenzie pisať, a povedat im pravdu do očí,aka je to bezducha hra.Ja som ju hral,teda MP,ale je to neco jak plastickejši Counter Strike. :D ,ale tak na zabití nudy to stačí, no zažitek z hry,co ja vím,neni zlý,ale tak je to MP Datastore ,a ked ide len o to byt najlepši v tabulke,tak nejak nezaleži na pribehu,ale mat co najlepsie skore. A štýl tvojej recenzie sa mi páči :)