Sotva se na webu objevily první trailery Far Cry 2 a Crysis: Warhead, otřáslo to herní základnou jako kdysi v Hirošimě. Ale proč? Dělá grafika hru? Samozřejmě že ne. Když jsem kdysi zkoušel Crysis, připadalo mi to jenom jako podivné interaktivní techdemo. Všechno bouchá, exploze se rozpínají do šířky, většina postav vypadá hrozně nepřirozeně (ale to může být jenom můj osobní dojem, ostatně jako i zbytek věcí, zímíněných v článku), munice doslova roste na stromech a ani slibovaná kulervoucí umělá inteligence není zrovna taková, jaká byla líčená. A sen je hned v trapu.
Onehdy jsem byl naprosto paf z prvního Far Cry. Ani tam sice nešlo o nijak komplikovanou zápletku, navíc mi dojem po nějaké době zhyzdila i verze s českým dabingem (kde radši ani aktéři nebyli v titulcích uvedení), ale přece jenom ta hra byla nějak zvláštní. Ne ani tak grafikou, kterou jsem na starém železe musel stáhnout skoro na minimum, ale uchvátila mě atmosféra. Proto jsem se jen tak ze zvědavosti podíval na trailer nového Far Cry a dovoluji si tvrdit, že to bude skoro to samé, co Crysis (takže stupidní "kupředusprstemnaspoušti" titul, který ale díky grafice dostane vysoká hodnocení). Crysis se sice několika hráčům líbil, ale přijde mi poněkud přitažené za vlasy, že zrovna tahle hra vyfasovala nálepku "Nejlepší akční hra roku". Souhlasím, vypadalo to náramně, ale skutečně se pod tou naleštěnou grafikou, kde se leskly i pírka slepic, skrývala zábavná hra? Rádobymožnost používat futuristický nanooblek několika způsoby stejně nakonec dopadla tak, že si hráč zapl neviditelnost, praštil se sebou na zem a doplížil se někam, odkud mohl pěkně a v relativním klidu postřílet poněkud mozkově omezenější korejce (což byla asi tak nejrozumnější možnost).
A co je tedy Far Cry 2? Už jen podle grafiky je vidno, že je to klon Crysis, ale bez nanoobleku. Autoři slibují velkou herní plochu, svobodu pohybu a dalších tisíc blbinek jako omáčku. Na papíře to zní možná dobře, možná se to i chvíli bude dobře hrát, ale stejně odhaduji, že to bude to samé, co dříve jmenovaná hra. Možná společně s Warhead dostanou i stejné hodnocení, kdo ví... Jak si tyhle hry ale získaly takovou oblibu? V první řadě je tohle všechno cílené na hráče, kterým skutečně stačí držet klávesu pro pohyb vpřed a pak myšítkem kropit enemáky, vykukující zpoza nejrůznějších překážek. Grafika pochopitelně taky hromadu lidí naláká, ale hlavní míru na oblibě má hype. Není přece lepší možnost, než uveřejnit dlouho před vydáním dvě tři kratičká videa s nádhernou grafikou, pak postupně a pomalu uveřejňovat naleštěné obrázky a dodávat, že tahle hra prostě bude bomba.
Onehdy jsem byl naprosto paf z prvního Far Cry. Ani tam sice nešlo o nijak komplikovanou zápletku, navíc mi dojem po nějaké době zhyzdila i verze s českým dabingem (kde radši ani aktéři nebyli v titulcích uvedení), ale přece jenom ta hra byla nějak zvláštní. Ne ani tak grafikou, kterou jsem na starém železe musel stáhnout skoro na minimum, ale uchvátila mě atmosféra. Proto jsem se jen tak ze zvědavosti podíval na trailer nového Far Cry a dovoluji si tvrdit, že to bude skoro to samé, co Crysis (takže stupidní "kupředusprstemnaspoušti" titul, který ale díky grafice dostane vysoká hodnocení). Crysis se sice několika hráčům líbil, ale přijde mi poněkud přitažené za vlasy, že zrovna tahle hra vyfasovala nálepku "Nejlepší akční hra roku". Souhlasím, vypadalo to náramně, ale skutečně se pod tou naleštěnou grafikou, kde se leskly i pírka slepic, skrývala zábavná hra? Rádobymožnost používat futuristický nanooblek několika způsoby stejně nakonec dopadla tak, že si hráč zapl neviditelnost, praštil se sebou na zem a doplížil se někam, odkud mohl pěkně a v relativním klidu postřílet poněkud mozkově omezenější korejce (což byla asi tak nejrozumnější možnost).
A co je tedy Far Cry 2? Už jen podle grafiky je vidno, že je to klon Crysis, ale bez nanoobleku. Autoři slibují velkou herní plochu, svobodu pohybu a dalších tisíc blbinek jako omáčku. Na papíře to zní možná dobře, možná se to i chvíli bude dobře hrát, ale stejně odhaduji, že to bude to samé, co dříve jmenovaná hra. Možná společně s Warhead dostanou i stejné hodnocení, kdo ví... Jak si tyhle hry ale získaly takovou oblibu? V první řadě je tohle všechno cílené na hráče, kterým skutečně stačí držet klávesu pro pohyb vpřed a pak myšítkem kropit enemáky, vykukující zpoza nejrůznějších překážek. Grafika pochopitelně taky hromadu lidí naláká, ale hlavní míru na oblibě má hype. Není přece lepší možnost, než uveřejnit dlouho před vydáním dvě tři kratičká videa s nádhernou grafikou, pak postupně a pomalu uveřejňovat naleštěné obrázky a dodávat, že tahle hra prostě bude bomba.
Docela mě pobavilo, když jsem se v Crysis přímo před zrakem tupého korejce zneviditelnil a pak sledoval, jak se panák zachová. Rozum by velel utéct někam za kámen a přivolat posily (kdynepočítám chvilkový úlek z toho, že se před mým zrakem zneviditelňují vojáci v nanooblecích). Korejec ale zamžoural směrem k místu, kde jsem ještě před chvilkou stál, něco zablekotal a pomalým krokem se šoural kupředu. Realistická umělá inteligence se skutečně předvedla (kdyby to byl jediný kiks, tak mlčím, ale bylo toho víc - nehledě na to, že jsem hrál na nejtěžší obtížnost a očekával tak lepší myšlení všech NPC). V tomhle jasně vedl první Far Cry. Hozený sud se legračně odrazil od kamene a prosvištěl vzduchem jako kdyby byl z lehké gumy - toť pokroková a revoluční fyzika (ta navíc "ohromí" i tím, že po sebrání kupříkladu želvy a jejím následném hození do vody nebohého živočicha zabijete).
Abych to svoje blábolení nějak shrnul - kdybych si měl vybrat, jakou z těhle dvou her bych si zkusil, jednoznačně by to nebyl Warhead. Zážitek z dřívějška mi stačil a další střelba po poletujících modrých chobotničkách, případně plížení se trávou se zapnutou kamufláží mě nějak neláká. Rozhodně si pak někdy v budoucnu a pouze z ryzí zvědavosti vyzkouším Far Cry 2, ale soudě podle jednoho již dříve uveřejněného traileru, v němž panák schytal kuriózní množství zásahů a stále mohl s klidem střílet na všechny světové strany, to tak jako tak (alespoň pro mě) bude hra, spadající do průměru. A kdyby ne, tak budu alespoň překvapen.
4 komentáře:
Tyhle hry se mají prostě líbit, což splňují. Sice je pravda, že by to nemělo být hrou roku, ale většina je taková... Proč úplně všichni hltali Jurskej Park, Titanik, Ramba... ???
Crysis, chahá, to jde mimo mě, to jsem šťastný člověk, žejo? :-D Ale na Far Cry 2 jsem zvědavej, zaujmul mě editor, to je vlastně jediná věc, co mi na Stalkerovi chybí. Tak snad to nebude tak hrozná kravina, a najde se nějaký FarCry Datáč, co udělá něco jako smrt po dvou, třech ranách a podobně :-)
SKACE: Jo, vypadá to všechno krásně, i když někdy už ta hra "superpřepáleným pokrokovým HDR" pomalu taví zorničky :-).
Palec: Možná se najde, ale já to nebudu. Na mě čeká Clear Sky 8-). Mě se hlavně nelíbí to, že tyhle moderní FPSky se pořád víc zaměřují na mainstream (nemysli, nenamáhej se, krop, stejně neumřeš).
Co se tíče zmiňovaných her, hrál jsem jak Crysis tak Far Cry. Idkyž za to na mou nebohou hlavu budou sesílány hordy trigenů, ani jedna z her mě nijak zvlášť nezaujala. Co si budeme nalhávat, nepovedený experiment jehož výsledkem jsou hrody mutantů a katastrofa, kdy je naše planeta okupovaná hordami allienů jsou velice ohrané scénáře, a ikdyž byla Far Cry částečně lepší, dal bych obou hrám hodnocení 6.5/10. Obě jsem dohrál, ale spíše tak ze zvědavosti... mě prostě to střílení hord nepřátel nebaví.
Naopak z her, které mě velice příjemně překvapili bych jmenoval Call of Duty 4. Dvojka z této série nestála za moc, hlavně kvůli nedotaženému multiplayeru, ale čtyřka se může pyšnit perfektní atmosférou války, kdy hráč není ten nejlepší z nejlepších, ale jen jeden z mnoha... a navíc, se u této hry nekoná (pokud samozřejmě hrajete na nejvyšší obtížnost) rambo styl, kdy vletíte do squadry nepřátel a všechny je pořežete nožem. Této hře bych dal tak 8.5/10. Rozhodně je to druhé nejlepší FPS co jsem měl to potěšení hrát, první je pochopitelně Stalker :-D
Okomentovat