středa 3. září 2008

Další jasnonebeské dojmy s krátkou úvahou

I dnešní článek je zasvěcen dojmům z nové Jasné oblohy, a i když už můžu působit jako staroch, co si na všechno jenom stěžuje, tak to pořád jsou jenom moje dojmy (které navíc soudě podle reakcí na zahraničních fórech sdílí i vícero lidí). Pokud si tudíž nechcete číst další hromadu toho, čím Jasná obloha bude hráče iritovat, klidně si text nečtěte. Ti ostatní jím ale možná nepohrdnou, navíc když jsem si dovolil článek skloubit s menší úvahou...

Nejzávažnější problémy ruské verze, která je mimochodem mezi hráči nazývána jako veřejná beta, jsou nejen časté, ale hlavně rapidní (doufám, že česká verze bude od těhle neduhů oproštěná - v Německu prý dokonce chystají patch o velikosti kolem 200 MB). V klidu si hru uložíte, pak ji vypnete a při dalším načtení pozice hra spadne s oddůvodněním, že je chyba ve skriptech. To samé nastane i v případě, kdy si hráč chce promluvit s postavou, která by mu měla dát úkol (a mezitím se mu odmění chybou) a nebo se chce dostat do další oblasti. Podobná situace nastane i při vybírání odměn - pohled na plochu a zase jedna z řady chyb. GSC se ze svých chyb rozhodně nepoučilo. Polovina výroků jako vždy pravdivá nebyla ("Odstraníme indikátory života ve scéně s vrtulníkem v nemocnici", "Scifi prvky ve hře nebudou", "Artefakty budou využívanější", "Hra bude delší a intenzivnější", "Ve hře bude spousta miniher (po připojení se k frakcím)" a tak dále. Bohužel skutek je za humny. Postavy občas provedou tak ukázkový kiks, že je hráči až líto po nich střílet - přeskočí přes barikádu přímo k vám, otočí se čelem ke zdi a stojí, někdy zase útočí hlava nehlava a člověk nemá ani šanci nijak zareagovat... To, v čem hra graduje (změna počasí, nízké výkupní ceny všeho, nedostatek medikamentů, anomální pole, upgrady zbraní...) je až nemístně zadupáno do radioaktivní hlíny všemi výše zmíněnými a i dalšími nedodělky. Oleg Javorsky v jednom z rozhovorů sdělil, že měli k dispozici docela velký počet betatesterů, ale na chyby, na které jsem společně s dalšími hráči přišel jsou natolik evidentní, že si jich může nevšimnout jenom slepá jepice. V rohu obrazovky se zobrazí zpráva, která ale nemá ikonu (takže je místo obrázku jenom černý obdélník), mizení věcí z beden a jejich následné objevení někde jinde jsem rovněž zmiňoval a nezůstaly ušetřeny ani textury zbraní, které (bůhví proč) v sobě mají i textury nábojů (takže kupříkladu po změně normální textury postava nabíjí neviditelné broky nebo chybí výhozné okénko na pistoli), pistole Walther má dokonce místo rukojeti texturu tlumiče. Mimo tohle všechno ve hře zůstala spousta balastu. Pokusné ikony, podivné soubory bez valného významu, tohle všechno pozorný průzkumník najde a bude si klepat na čelo, co že to tam vlastně je. A taky proč. Existuje textura na munici do samopalu P90, ale ten ve hře nikde není, v ikonách se objevují věci co ve hře také nejsou použité... GSC opět nestíhalo pracovat v časovém limitu a proto hru jednoduše uspěchali.

Co je to vlastně taková hra? Můžeme se na ni dívat jako na umění, či chcete-li, tak na umělecké dílo. Dílo, které ve Vás zanechá stopu a budete si jej pamatovat. A nemusí to být jenom proto, že hra hezky vypadá nebo má hi-res textury. Zaujmout může nápad, propracovanost, stylizace, či třeba jen dialogy. Jenže dokázaly zaujmout hry před deseti lety. Jaká hra Vás v poslední době skutečně nadchla? Mě snad jedině S.T.A.L.K.E.R. a z budoucích her ono GTA IV. A dál? Racedriver GRID. A to je asi tak všechno. Ano, je to tak - v záplavě rychlokvašek, sázejících na grafiku a na super akční pojetí (fanoušci Crysis se teď shýbají pro dlažební kostky) se nenajde skoro žádná výjimka. Proč by taky měla? Hráče upoutá grafika v PR videu, pak k tomu stačí dodat pár vět typu "Naprostá svoboda pohybu", "Propracované postavy a modely zbraní" a je to - kandidát na hru roku. Jak prosté. "No ta hra vypadá dokonale, ta je kulervoucí!", prohodí mezi sebou dva školáci, zatímco dalším třem lidem se pozlátko okouká a začnou hledat něco víc. Tím něčím je zábava. A ona pořád nikde není, mrcha. Že by se schovávala? Bojí se nás? Ne, nebojí a ani se nikde neskrývá - ona ve hře jen není. Není a nemusí, protože o oblibu se postará PR oddělení svým nabušeným trailerem, kde se ukáže to nejlepší, dodá se k němu nějaká řízná hudba a hned je to v pohodě. Tohle se vztahuje i na nového S.T.A.L.K.E.R.a. Dovolím si říct (tedy teď spíš napsat), že celá hra ztratila svoji tvář. Pořád se jedná o dobrou hru, která daleko převyšuje jiné, ale ten pravý S.T.A.L.K.E.R. to není. Zmizela radost z prozkoumávání oblastí. Zmizel příběh a s ním i ponurá atmosféra. Zóna je přeplněná bandity a mutanty, vojáky a radiací a do toho ještě zfanatizované jednotky Monolitu, kteří obsadili městečko Limansk. Jdete, ozve se vysílačka a máte pár vteřin na doběhnutí na smluvenou pozici, odrazit nápor útočníků (ať už je jím smečka mutantů nebo třeba naštvaní vojáci) a tohle všechno opakovat do zblbnutí. Clear Sky jednoduše nenechá vydechnout. Pořád se něco děje a pokud nestihnete bystře reagovat, máte smůlu a třeba někdo zabije postavu, které jsme měli donést tři granáty (tohle je místo postranních úkolů z původního dílu - téměř všechny NPC po hráči chtějí jen jediné - najít tři granáty nebo tři krabičky broků, případně náboje do AK). Nic proti pojetí, ale to už mi ty původní postranní mise ve Stínu Černobylu přišly inovativnější.

Je sice pravda, že se v Zóně pořád něco děje a hráč tak nebloumá sem tam bez pevného cíle, ale je to pořád jenom nastavená kaše. Vystřílíte vesničku plnou banditů, přejdete přes most a ejhle, hned jsou na mapě zase tři tečky, značící nepřátelskou přítomnost. Že jste tudy šli a nikdo vyvraždění nepřežil? Inu tohle je nová Zóna - nemysli a střílej. Podvol se. S.T.A.L.K.E.R. je navíc docela neúprosný. Dostali jste pokyn k ochraně stalkera, co se brání před útočícími psy? No dobře, ale většinou než na místo vůbec stihnete doběhnout, tak nebožák leží na zemi i se svou zbraní (většinou s obyčejnou pistolí) a slouží mutantům jako zdroj potravy. "A jak to asi tak mám stíhat?", zavrčí nejeden pistolník. "Udělej si to jak chceš, ale támhle máš úkol" - toť je reakce hry a přesně takhle GSC chce, aby se hráč choval. Ani ty postavy nijak k srdci nepřirostou. V prvním díle bylo víc výraznějších charakterů - Sacharov, Voronin, barman, Šikula, Kruglov nebo Semenov, Petruha, Pavlík, Ara, Doktor... a tady? Jizva, Šikula, Lebedev, Sidorovič, velitel stalkerů na flaksí farmě a to je v podstatě všechno. Že je to na tak velkou Zónu málo? Jistě že je, ale svět není připraven na hru, kde by vystupovalo hodně pestrých postav, nedej bože dokonce s nějakou plastičností. Svět se chce bavit a moc se nenamáhat. No, ale dost bylo dojmů. Rozepsal jsem se zase nějak moc, neplánovaně (původně jsem chtěl utrousit tak jeden odstavec) a zase se to zvrhlo skoro do eseje. Teď jenom nevím, kdo to všechno bude číst.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

ja to četl a bohužel je to všechno pravda a dál už je to jenom horší doufam že to patche a hlavně mody vylepší jinak to bude na ....

Anonymní řekl(a)...

Popravdě, čekal jsi něco jiného? Něco o tom, že se nedá na šasi trabantu postavit McLaren, jsme si psali. Teď nezbývá než doufat, že se vyrojí nějaký megapatch...

Já jsem si opravdu přál, abych se mýlil. Mrzí mě, že tomu tak - jak se zdá - není.

Anonymní řekl(a)...

Poslechni mojí radu, ó, velký Datastore: Sežeň si Fallout, tak shrnuje vše co si tvoje hráčská duše přeje.

Datastor řekl(a)...

Amice: Popravdě čekal. Teda ne přímo nějakou revoluci, ale spíš to, že z těch chyb se už ponaučili. Ne, že jich přidají další hromadu a novinky budou trpět takovou nevyvážeností a nedodělaností.

Anonymní: Fallout je už zas jiná hra, a upřímně - trojka mě podle videí spíš odrazuje než láká k ozkoušení.

Anonymní řekl(a)...

Neměl jsem na mysli tu novou šunku, ale předešlé díly. Když si je stáhneš, určitě neoslepneš, takže je zkus a uvidíš tu rauš.

Anonymní řekl(a)...

Vzhledem k tomu, jak měl vypadat původní SoC, tak se mi nějak nechtělo věřit, že to dopadne jinak. Plamenné projevy a představy na papíře jsou fajn, ale převod do reality kapku zaostává. Stále to může být (za pomoci spousty patchů a obětavé práce komunity) dobrá hra, ale nikdy to nebude to, co jsem já (a zřejmě i ty) očekával. Až to bude za tři čtyři stovky, rád otestuji. Do té doby je to pro mě drahá sranda.