neděle 14. prosince 2008

Grand Theft Auto IV - velká recenze

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají
Člověk v životě natropí spoustu chyb - do krve se rozhádá s kamarády, rozejde se s fajn manželkou, prohraje všechny svoje úspory včetně děravých trenýrek v kartách, nebo se rozhodne emigrovat do Ameriky. Do země neomezených možností, kde skutečně nic není nemožné a kde se lidské sny mění ve skutečnost. Tedy alespoň tak hlásají reklamy v televizi a rádiu. Jenže jak už je známo, reklamy lžou, lidé lžou ještě víc a život kdekoliv stojí stejně za prd. O tom se velmi rychle přesvědčí i emigrant Niko Bellic, který pod tíhou chvály Ameriky svého obtloustlého, nemotorného a věčně v problémech se topícího bratrance Romana přicestuje na palubě smradlavé rybářské lodi ke břehům Liberty City. To, že Roman o své honosné rezidenci, výdělečné a expandující taxislužbě, lepých děvách v náručí, exotických vozidlech v garáži a popíjení drinků na prosluněných plážích nemluvil tak zcela pravdu se přesvědčí nejen Niko, ale i sám hráč.



Kauza 1: Když já se skutečně nechtěl zabít!
Nezáleží na tom, jestli se právě bavíme o GTA, novém Princi z Persie a nebo třeba o Lapání gumových medvídků 5: Vzkříšení plyšového démona, ale jakákoliv hra by se měla ovládat pokud možno bez potíží a pohodlně. Inu to tady neplatí. GTA, jak víme, je konverzí konzolovky - bez nijak extra odlišného provedení. A pocítíte to hned na začátku. Niko chodí oproti původním dílům dost pomalu a ještě přesně ve stylu dvakrát análně zneužité kachny (zvlášť ze schodů vypadá jeho chůze poněkud podivně a ani animace nevypadají zrovna ojediněle). Pomalost během pohybu a celková topornost by se dala pochopit při normálním procházení se městem, kde na rychlosti až tak nesejde, jenže když se člověk kryje za skříní, ze zákrytu střílí po nepřátelích a náhle musí změnit pozici, nastává problém. Ano, hráč může hned klepnout na klávesu ke sprintu, jenže pak může rovnou zapomenout na nějakou preciznější navigaci, kterou bych jakožto pcčkář ocenil mnohem víc, než třeba stínování, motion blur nebo přehnané HDR. Niko se někde zastaví (většinou těsně vedle plánovaného místa) a schytá další salvu olova. Obdobně je to i s přeskakováním překážek. Někdy se to povede, někdy přes tu vysokou zeď přeskočíme a někdy holt přes okraj toho baráku spadneme, zabijeme se a s úsměvem na rtech, bez sebemenší známky naštvání načítáme starší pozici. Ti agresivnější pak klidně obyčejnými nůžkami na papír bez potíží rozmělní klávesnici na velejemný prášek. Zvláštní je i skutečnost, že hra občas odmítá vzít v potaz již namapované klávesy - stalo se tak u vrtulníku, u kterého mi během jedné mise nešlo letět kupředu (což je skutečně potíž) a několikrát se díky omezením konzolí (nedostatek tlačítek na gamepadu) stane, že místo nasednutí do taxíku jako pasažér vykopnete řidiče na ulici. Záleží totiž na tom, jak dlouho danou klávesu podržíte.

Kauza 2: Ale on stál za zdí!
Systém krytí, stejně jako změněná systematika policejního pátrání, mají své plusy a i své mínusy. Pokud se kryjete, není v podstatě možnost Vás zranit. Potud je to v pořádku. Proč ale někteří protivníci jsou schopní prostřelit dvě zdi, jako například při přestřelce ve staré nemocnici? Proč zbraně i po těch letech znějí pořád tak jalově? Odpovědí se asi těžko dočkáme. I ta policejní aktivita je mírně řečeno zvláštní - nedovedu si představit, jak bych například ve třetím díle mohl vykrást banku a během minuty federálům ujet v dodávce. Policie totiž při pátrání vymezí kruhový perimetr, z něhož pokud se hráč dokáže vymanit, tak během pár vteřin veškerý poplach utichne a muži zákona se rozejdou do obchodů s koblihami. Tím je celá hra dá se říct mnohem snadnější. Jen těžko se Vám povede docílit maximální úrovně hledanosti (pokud cíleně na ulici netropíte armageddon) a jen občas dovedou uniformovaní hlídači pořádně zatopit. Dovedou ale být neuvěřitelně otravní (nezřídka se stane, že během plnění nějaké mise se musíte třeba pětkrát zbavit policejního zájmu a pak se zas vracet na místo, kde úkol právě probíhá). Je ale chvályhodné, že už konečně zmizela možnost mít u sebe neomezeně nábojů - každá zbraň má svůj limit a i když někdy je hodnota pořád až moc přemrštěná, obchody s výbavou budete chtě nechtě muset občas navštívit. Ať už po svých, nebo třeba v taxíku.

Kauza 3: V podstatě to samé.
Od minula zůstala možnost všemožně se odívat, kupováním jídla si doplňovat život, brát kamarády a přítelkyně ven například na šipky nebo bowling, ukládat si hru i když má Niko za zadkem pět federálních jednotek a tak podobně. Zmizely postranní taxikářské a záchranné mise, stupidní úkoly s dálkově ovládanými hračkami, potřeba zlepšovat si dovednosti v autoškolách, přibyla možnost organizovat si činnost pomocí e-mailů a telefonního adresáře, snáz se opakují nesplněné mise a dokonce si do mobilu může stáhnout nejrůznější melodie nebo tapety. Jenže to si hráč taky zkusí jednou nebo dvakrát a pak je mu to putna. Když si odmyslíme zmíněná pozlátka, moc změn oproti třetímu dílu nenajdeme. Dokonce stejně jako kdysi po zatčení přijdeme o všechny zbraně, ale po regulérní smrti a následném zjevení se před schodištěm nemocnice máme veškerou výbavu u sebe. Přejdeme ale k tomu zajímavějšímu - k autům, fyzikálnímu enginu a tak dále.

Kauza 4: Euforie z Euphorie?
Rockstarem protěžovaný fyzikální engine Euphoria je zajímavý - a jako vždycky dvojsečný. Je efektní nabrat někoho na kapotu nebo sledovat, jak panák upustí tašku s nákupem a všechno se to vysype na chodník, ale proč jinak jakákoliv postava připomíná letícího hadrového panáka z Flatout 2? Pětkrát se odrazí, povyskočí jak gumový míček a nakonec se někde zastaví. Dítka jásají, protože je to kchůl a ty ostatní to po čase začne štvát. Na druhou stranu je fajn, že vozidla mají svoji váhu a že všechno se řídí úplně jinak. Je opravdu relaxační prohánět se po magistrále v ambulanci a elegantně rozrážet barikády, tvořené ploužící se okolní dopravou. Škoda jen, že z dřívějška zůstaly i dopravní neduhy, jako například zběsilá systematika chování řidičů na křižovatkách nebo nedávání přednosti v jízdě. Z toho pak většinou vyjde jedno - ve vedlejším pruhu stojí pět pomačkaných aut. Řidičům v Liberty City neměli na magistrátu dávat řidičáky. I když, možná za to ani tak nemůžou postavy samotné, jako auta. Modely ne, ty se povedly na jedničku s hvězdičkou. Konečně tak po městě nejezdí hranaté, neforemné krabice, ale pěkné a vcelku reálné modely běžných vozidel, mezi nimiž nechybí ani parodie Corvetty, Chrysleru, Mercedesu, Hummera a dalších. Reálné názvy však bez (již exitující) modifikace jako obvykle nečekejte. Co tedy u aut dělá problém? Jejich ovládání.

Kauza 5: Za všechno může neutěšená doprava!
Dlouhá brzdná dráha je jenom jedním z celkové sady neduhů. Jakmile se totiž člověk rozhodne trochu autu provětrat motor, je prakticky nemožné někam odbočit - vozidlo buďto nezahne, nebo jste hned v hodinách. Netřeba snad zdůrazňovat, že během honiček a dalších stíhacích částí hry (kterých není málo) je to problém větších než velkých rozměrů. Druhá zvláštnost, která s ovládáním přímo souvisí, je pomalá rotující kamera. Chystáte se zahnout za roh? Tak se připravte na srážku, ať už s autem, nebo třeba s autobusovou budkou. Hlavně že během manévru vidíme krásně vymodelovaný bok vehiklu. Jedinou možností tak je pomáhat si během akce vlastnoručním štelováním kamery pomocí myši, ale to asi moc dlouho hráč dělat nebude. Doufám, že pokud se najde někdo, kdo dospěje k názoru, že chyba není ve hře, ale jen v mé neschopnosti a bude mít neodvratnou potřebu mi to jakýmkoliv způsobem sdělit, nechť vše napíše na kousek papíru, ten pak zmačká a hodí do koše.

Kauza 6: Stejně mi to nešlo!
Optimalizace - toť jest provývojáře slůvko ožehavé a nutno podotknout, že právě k optimalizaci se mnohá herní studia staví stejně, jako nadýmavý holub, přelétávající nad frekventovanou ulicí. PC verze má oproti svým konzolovým bratrům a sestrám detailnější textury (ale zas ne o moc), dohled se taky zvýšil, obraz je pěkný, ale to všechno je vyváženo hnusnou hardwarovou náročností. Doteď jsem si myslel, že mám doma počítač na úrovni, avšak právě GTA mě snaží přesvědčit o opaku a nabulíkovat mi, že mi doma třímá jen lehce taknuté dýchavičné Pentium 2 (AMD X2 4400+ se dvěma GHz operační paměti) s nejlevnější, umazanou a deset let starou grafickou kartou pamatující vydání prvního dílu Prehistorika (GeForce 8800 GT OC2 s 512 MB RAM).Můžu šoupat posuvníky kam chci, můžu všechno snížit na naprosté minimum a rozlišení přepnout do VGA, kdy hra vzezřením připomíná pytlík s rozsypanou čočkou, nebo vytáhnout všechno na maximum, přepnout se do 1680x1050, ale výsledkem jest framerate naprosto beze změny. Nad 22 snímků za vteřinu se nepřehoupne ani v mých nejzběsilejších snech. Naštěstí se GTA dá hrát klidně i s 16-20 fps, i když to někdy působí trochu potíže. Horší je to však s grafikou obecně - ve videosekvencích je obraz podivně rozmazán (což v někom taky může budit orgastické chviky), stíny jsou zrnité jako starý, černobílý a k tomu navíc porouchaný Merkur (nemyslím teď stavebnici, ale televizi), občas vypadne sada textur a nebo se okolí pomalu dokresluje - oproti starším dílům se ale i tak jedná o značný skok kupředu. Momenty, kdy jsem se řítil vstříc prázdnotě, by dovedl spočítat i nešikovný tesař na prstech svojí levé ruky. Smůla, že ani po aplikování patche moc rozdílů nepřišlo. Obecně se o něco zvýšil framerate během chůze (v autě zůstává vše při starém, i když už se v ojedinělých případech počítadlo přehoupne i skoro k pětadvaceti snímkům za sekundu), stíny zůstaly stejně hnusné a další ohlášené změny budou spíše jen sporadické. Tohle se RockStaru hodně nepovedlo.

Další běžné problémy všedních dní:
Z toho, co jsem zatím na GTA vyzvracel by se mohlo zdát, že ta hra je propadák. Není, jenom je v ní dost chyb a upřímně nechápu, jak tomu herní magazíny mohly bezmyšlenkovitě vrážet desítky (což je v poslední době docela častý jev - i když pravda, v tomhle roce nic moc kvalitnějšího nevyšlo). Je hezké, že přibylo společníků, od kterých pak můžete ve hře mít bonusy, ať již jízdu taxíkem zadarmo (a věřte, že taxislužba tady má svoje místo), případně si můžete snížit úroveň hledanosti o tři hvězdy, během horkých chvilek Vás může vyzvednout vrtulník a tak dále. Jenže tihle panáci vyžadují podobně jako tehdejší tamagoči neustálou péči (tedy s rozdílem, že po nich nemusíte uklízet nahnědlé hromádky), jinak u nich Nikův respekt postupně propadne. A když se Vám během neodvratné akce a nebo během vyjížďky s jedním kamarádem ozvou dva další a vy je chtě nechtě musíte odmítnout, chtělo by se člověku celou sociální složku vyškrtnout. Ale to nejde. Ono celkově je GTA hrou, která napůl baví a napůl neuvěřitelně štve. Když budete osmkrát opakovat misi jen kvůli tomu, že Nika zase odstřelí ten respawnovaný polda na konci aleje a nebo že ten smrad v autě zase ujel, i když narazil do dvou dodávek, nadšení z Vás rychle vymizí. Stejné je to i s městem. Je krásné projíždět se v opravdu velké betonové džungli, ale bohužel se v RockStaru snažili onu zpropadenou rozlohu využít jak se patří až do poslední kapky. Na co tím narážím? Na vleklost příběhu. Splníte dvacet misí od třech zadavatelů, postupně se mapa vyprázdní a najednou se zas dalších pět zadavatelů objeví. A začíná zase cestování od čerta k ďáblu.

Usnesení soudu:
Co nám vyjde, když si to všechno shrneme? Velké město s hromadou možností, ale pokulhávajícím ovládáním, útrpně zdlouhavým dějem, stereotypní náplní, nezáživnou sociální složkou (vození "kamarádů" na jídlo, kuželky atd.), totálně zbabranou optimalizací a hromadou dalších chyb, které bohužel zdatně stíní herním pozitivům. Nabízí se otázka - pokud pomineme optimalizaci enginu - skutečně tohle na konzolích byl hit? Skutečně to byla hra tisíciletí, jak ji mnoho lidí vzletně po pár odehraných hodinách otitulovalo? A nebo tady zavládl obvyklý hype, ne nepodobný Romanově lákání Nika do Ameriky, do země neomezených možností?

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Hezky napsané, ale moc mě k tomu textu nesedí to finální hodnocení 75/100. Kvůli těm vážným neduhům, které popisuješ, bych určitě čekal mnohem nižší známku. A to jsi zřejmě ještě jeden z těch šťastnějších, kterým se to podařilo vůbec rozchodit (viz http://pc.hrej.cz/clanky/recenze/grand-theft-auto-iv-pc/).

SKACE řekl(a)...

Jako bych se vrátil v čase :D
Vidím na tobě ten syndrom, který probíhal všude zhruba před půl rokem... Že to není GTA, jak jsme zvyklí, je tam tuna chyb...

Až po nějakém měsíci a něco zjistíš, že je to skvělá hra a kdyby pokračovalo GTA směrem San Andreas, tak vznikne paskvil typu NFS...

Jinak hrát konzolovku na PC je blbost a tenhle port zmršili, jak nejvíc mohli :)

Datastor řekl(a)...

Skace: Já taky netvrdil, že chci aby se to ubíralo stylem San Andreas - to by to dopadlo :-). Jenom mi prostě přijde, že od trojky nic moc novinek čtyřka nepřinesla, o to víc pak zamrzí to ovládání.

Mickey: Viděl jsem, naštěstí se mi potíže vyhly. Nižší známku si to ale zas už podle mě nezaslouží, tenhle rok tady byla hromada horších her.

Přijde mi, že oproti tomu třetímu gtačku je tady (jak už jsem zřejmě i psal v článku) mnohem míň misí, co by mi nějak víc utkvěly v hlavě - a to je docela škoda.

Anonymní řekl(a)...

Ja jsem s hrou spokojeny jedina vec co mi vadi je ze prachy nevyuzijete na nic jineho nez na zbrane ... to mi skace napsal srandovni vec na icq

za co tam tak utracis prachy ?? // za vsechno ale prevazne za zbrane .......

ono tam imho moc "vseho" koupit nejde v tomhle ohledu se mi libil scarface kde slo obchodovat s drogama a vylepsovat sidlo..
No ale jinak je to spica hra a 90 bych tomu dal

Datastor řekl(a)...

Peníze, vida - ty jsem nezmínil. Co jsem všehovšudy z těch 400.000 utratil bylo asi 70.000 (rakety do raketometu, munice do M4 a to bylo zhruba všechno, ještě sem tam neprůstřelnou vestu). Na začátku se mi finanční stránka líbila - zbraně po městě nejsou, peníze taky nemám a všechno je tak nějak cenově jinde. Jenže pak přijde ten zlom a peníze jsou za všechno.

A ty nejhlavnější chyby jsem tak nějak v článku sepsal - ovládání skutečně zrovna pohodlně v Rockstaru neukutili, i když herně tenhle titul vydrží dlouho. 90 ale ani omylem :-).

Anonymní řekl(a)...

Samozrejme že vydrží dlho... Bez optimalizácie a s prehnanými hardwarovými nárokmi si ho dosť ľudí zahrá nanajvýš o rok. Také SA by som si zahral aj teraz, nebyť stupídnych misií s lietaním a lietadielkami...

Anonymní řekl(a)...

Tak mi přišlo včera. Řeknu ti, hraju to na střední detaily, 30-35 fps, kamera se neškube a je hezky plynujá při jízdě autem i motorkou a bezvadně se bavím :-D. Někde bude chyba;-)!

Datastor řekl(a)...

Ono totiž GTAčko jede u všech úplně jinak (přesně tak, kvůli konverzi). Z disku už zmizelo, nějak mě to po těch zhruba čtyřiceti herních hodinách přestalo zajímat :-).

Anonymní řekl(a)...

Ach jo, takhle to vzdát... Že se nestydíš:-D Když si vzpomenu na misi, kde jsem musel zabít telpého Gangstera, tak se ještě teď směju:-D

Datastor řekl(a)...

Náhodou nevzdal, příběh jsem dokončil a pak už mě do prošlapávání Liberty City nic netáhlo. A dokonce jsem za tu dobu sestřelil celkem šest holubů (!!!) z oněch dvou stovek, co ve hře je :-).

Anonymní řekl(a)...

Pracuju na mapě zbraní. Nacházím ty zbraně, které tam podle tebe nejsou:-D

Datastor řekl(a)...

Ale jsou, jenom ne tak okatě jako třeba ve trojce. Za koho mě máš, Šifťáku? :-) Jenom jsem se asi v recenzi trochu kostrbatě vyjádřil.

Anonymní řekl(a)...

Dovolím si nesúhlasiť, je to jedna z naj. hier tohto roku. Neviem, ale to tvoje PC je už fakt trocha staré:D, mne to šľape v pohode:D

Datastor řekl(a)...

Je dvoujádro procesor ve spojení s 8800 GT (512 MB RAM) nedostačující? Kvůli GTA rozhodně novou grafiku a čtyřjádro kupovat nehodlám :-).

Anonymní řekl(a)...

Potom sa nestažuj, že ti to nefunguje korektne:D

Datastor řekl(a)...

Je mi tě docela líto. Nevadí, já už nejsem ve věku, kdy bych se hnal za touhou mít ještě ten den právě vyrobenou grafiku a tak podobně. No a pokud bereš 8800 GT jako starou shitovku, tak ti ten názor brát nebudu.

Unknown řekl(a)...

Mark Spitz by sa mal vyjadriť. Podľa mňa je to veľmi dobrá hra, ktorá mi asi len tak zázrakom bez problémov šľape. Napr. nechápem ten blábol od Codra, ktorý dal GTA IV 5/10, čo je fakt MÁLO. Ak už by som mal niečo skritizovať, bola by to skôr slabá motivácia k hraniu hry po ukončení príbehu. Ale aj na to je liek, treba hrať pekne pomaličky, počas príbehu plniť aj vedľajšie misie, piť, kradnúť, užívať si s prostitútkami (ktoré potom ako správni hráči zabijete:D) atď. Navyše je tu dokonale nestabilný multiplayer. Keď sa vám však zázrakom podarí dostať sa na nejaký server, je to paráda. Ako hráč so slabším PC by som dal hre 8/10, ako hráč so silným PC 8.5/10

Datastor řekl(a)...

Tak pět z deseti si zaslouží skutečně jiná hra. Mě pak už nějak za polovinou hry přestaly bavit ty přestřelky, občas jich prostě bylo moc. Na druhou stranu někdy pak GTA možná rozehraju od začátku a na 100%.

Anonymní řekl(a)...

Nejsem anonymní, jsem Deny333. Jako zapřísáhlý fanda všech GTAček se musím taky vyjádřit. Né ale stylu fandy, který neví, co píše. Gta 4 bych srovnal se San Andreas asi takto. Graficky je mnohem dál, HW náročností příliš daleko. Oproti SA je fyzika modelů na vysoké úrovni. Ovládání aut je oproti předchozím dílům opravdu nezvyk, ale konečně mám pocit, že opravdu řídím vozidlo, a né papírovou krabici pastelových barev ignorující veškeré fyzikální zákony. Bohužel, ani v reálu nelze ve 200 Km/h odbočit na městské křižovatce bez ztrát na životech, či majetku. Přestřelky mají oproti SA mnohem více možností a dynamiky, co v SA tolik chybělo. Přebytek peněz ? Naprosto souhlasím. Sumy za mise bych nedovedl utratit nikdy. Přátelé jsou fajn, a aktivity s nimi spojené, např toulat se s Romanem po chodníku ožralý jako troky prostě nemá chybu. Bohužel přátele musí člověk ctít jako bohy, aby nikomu neuškodil. Co se misí týče, a hratelnosti vůbec, v podvědomí se mi vybavila stará dobrá Mafia, nyní ale v moderním hávu a úkoly konečně mají smysl (oproti SA). I ta atmosféra jakoby byla z Mafie. Nebýt těch několika nedostatků, je tahle hra dílo. Rád na ni vzpomínám, a neváhal bych si ji kdykoliv zahrát znovu. Není ale čas, musím pořádně prozkoumat Zónu v CS, což by bez Datastor modpacku byl úkol zralý pro Asterixe a Obelixe . . ne-li zhola nemožný. Díky Daty, měl bys GSCéčku ukázat, jak udělat hru hratelnou !!!