středa 11. srpna 2010

Mafia II - druhé dojmy

Tak nějak jsem si řekl, že bych mohl plně prozkoumat všechny ty slibované detaily, co zřejmě takovou měrou zastínily normální logickou hratelnost. První zajímavost na sebe nenechala dlouho čekat a po vlezu do restaurace mě stará prodavačka vyděsila jednak tónem hlasu a druhak svoji naprosto uchvacující intonací, která se blížila řidičovi náklaďáku, co týden nespal. Odhodlal jsem se ke koupi párku v rohlíku, načež mě jeden z hostů počastoval příjemným "Jdi do hajzlu!". Tak fajn.

Vyšel jsem ven a rozhodl se, že bych mohl změnit svoje přibližovadlo za něco elegantnějšího. Přistoupil jsem k pěknému kousku, zběžně omrknul okolí a překonal malou překážku v podobě okénka. Nastartování nebyl problém, rozjezd byl trochu komplikovanější a mám dojem, že jedna telefonní budka bude potřebovat generální opravu. Nic dalšího mi ale nebránilo v tom, rozpálit to během chvilky na stodvacet za hodinu a upozornit na sebe projíždějící policejní hlídku. Moc se mi nechtělo zastavovat a tak jsem houkající maják ignoroval. Pak se mi pod kola nějakou náhodou připletl pochůzkář a už byl oheň na střeše. Dobře, tohle byl rozumný důvod k zastavení. Sotva ke mě policejní sbor přiběhl, uplatil jsem je dvěma sty dolary... což na to, že jsem jim zajel kolegu a způsobil nesrovnatelně větší škodu, bylo velice milé.

Po chvilce jsem měl další potyčku s policií, neb jsem si dovolil zlotřile vypít sklenici coly. V rohu obrazovky v tu ránu byla ikona želízek a já se cítil tak provinile, že jsem musel přibíhajícího strážce zákona znovu uplatit - tentokrát ale ne dvoustovkou, nýbrž třemi stovkami (nechtěl jsem přeci za tak ohavný čin, jakým vypití skleničky coly nepochybně je, jít sedět a nebo dokonce vyfasovat trest smrti). Jsem ale rád, že krádež nápoje je v Mafii hodnocená mnohem přísněji, než eliminace strážníka. Poldové už se díky mým úplatkům zjevně napakovali na dva důchody dopředu, protože maličkou eskapádu, v níž figurovalo moje auto, nebohý chodec a pár zubů na zemi, už přešli bez sebemenšího zásahu.

Povedlo se mi dokonce zjistit, že s Vitem můžu vykrádat obchody. Demo sice nabízí jenom hodně málo míst k tak nekalým praktikám, ale přece jenom se sem tam něco najde. Započal jsem své běsnění u čerpací stanice. Obsluha, ač s tvrdým výrazem a konstatováním, že by bylo lepší co nejdřív vypadnout, dostala kousek plechu do hlavy a z kasy jsem vybral třicet dolarů. Nic moc, ale na začátek to stačilo. Další zastávkou byla restarurace, tentokrát ale obsluha dostala pár ran pěstí. Než jsem stihnul vybrakovat kasu a po italsku zmizet, bylo celé okolí obsypáno nejen policejními auty, ale i ozbrojenými civilisty. Bez problému... autoheal funguje rychleji než lidská myšlenka a po pár sekundách na zemi ležela spousta zbraní včetně bezvládných hromádek polygonů.

Vyběhl jsem na ulici, zahnul k obchodu s oblečením a převlékl se do "slušivé" žluté košile, ve které jsem vypadal jako obživlá slunečnice. Strážcům zákona jsem skvěle zamotal hlavu, neboť smutně odkráčeli pryč, i když jediným podezřelým s odpovídajícím popisem jsem mohl být v okruhu deseti mil skutečně jenom já. Strážníci se vrátili kamsi do neznáma a Vita jsem nasměroval k autu, které jsem si na dobu neurčitou hodlal zapůjčit. S laxním dabingem Vito vyhodil právoplatného řidiče na chodník, nastoupil do vozu a schytal čtyři rány z Coltu do hlavy. Majitel auta nebyl jedinou postavou, která se se mnou rozhodla zatočit a tak se na minimapě zobrazilo celkem osm dalších ikonek nepřátel. Všichni samozřejmě démonicky natěšení na můj skalp. Sice jsem pár nábojů schytal (a to přímo do hlavy), ale nebylo to nic, s čím by si automatické uzdravování neporadilo a už během pár vteřin jsem byl zase zdravý jako rybička.

Jestli někdo naletěl slibům, jak bude město veliké a předčí rozlohu původní Mafie, bude (mírně řečeno) rozčarován. Po odzoomování mapky je patrné, že město se spíš smrsklo, nerozrostlo se ani o píď. Auta jsou rychlejší, takže hlavní tahy budete mít prozkoumané za chvilku a s ohledem na systém placení pokut nic nebrání v permanentním vypínání omezovače rychlosti. Stejně když vás už nějaká policejní hlídka uvidí, stačí zaplatit padesát dolarů a mašírovat si to rychlostí nadopovaného kamzíka dál. Omezení na tři pokuty samozřejmě taky zmizelo a samotná inteligence nepřátel je katastroficky směšná. Policejní složka pobrala rozumu zdaleka nejmíň a jednou vás strážník málem zastřelí za ťuknutí do zaparkovaného auta a jindy je mu jedno, že přejedete tři chodce přímo za jeho zády. Klasičtí nepřátelé pak taky nejsou nijak zvlášť mozkově vybavení a většinou jenom stojí na místě, sem tam vykouknou zpoza překážky a ani je nenapadne vás oběhnout. Přitom zrovna včera mě při hraní prvního dílu (mise Skvělý obchod) jeden mafián s brokovnicí potají obešel a střelil mě brokovnicí do zad. Smutnější o to víc, že mezi oběma díly uběhlo osm let.

Co z toho tedy vyplývá? Mafia skutečně má hrozně moc detailů. Problém je, že jsou buďto naprosto k ničemu a využijete je stěží jednou, případně jsou zcela zbytečné a radši se jim vyhnete úplně. Strávíte snad půl herní doby tím, že si budete nechávat čistit boty nebo chodit na jídlo do restaurace, když to stejně k ničemu není? Asi ne.No to je fuk, radši bych přešel k tomu, co se mi osobně hodně líbí... a i když toho nebude moc, je slušné se o tom zmínit.

Předně tady máme možnost změny obleku, čehož jsem využil a v duchu klasických gangsterek jsem si za směšných pětašedesát dolarů koupil dlouhý tmavý plášť s kloboukem a tmavou košilí. Smutné je ale to, že není na výběr z víc druhů oblečení a že po pádu do vody o svoji garderobu přijdete. Buď jak buď, šaty dělají člověka a mafiána zvlášť.

Stejně tak můžete zajet do lakovny, kde se šikovný mechanik postará nejenom o opravu zničeného vehiklu, ale můžete si koupit nové ráfky, změnit poznávací značku a nebo kompletně přestříkat auto. Znovu ale vyvstává otázka, jak moc to ve finální verzi půjde využít. K čemu ale nemám sebemenší výhradu, je soundtrack s dobovými hity. Výběr se neuvěřitelně povedl a první Mafii ostudu nedělá. Bohužel je to pořád na důstojného nástupce setsakramentsky málo.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

článek jako výdy super. Při prvním spuštění dema jsem si řekl, že ta dvojka by možna mohla být lepší než díl první, ale po hodince hraní můžu s naprostou jistotou říct: "Na první díl to nemá a ani žadný další díl mafie na něj mít nebude!".
Jo a mimochodem kdyby si náhodou už neměl o čem psát zkus se prosímtě podívat na web feministky.com je tam opravdu hodně lidské demence ke které myslím by ses urřitě rád vyjádřil.
Ps: Já se nestačil divit o čem ty slepice dokážou psát ;)

MickeyMutant řekl(a)...

"Policejní složka pobrala rozumu zdaleka nejmíň..." – to se mně zdá docela realistické.

Datastor řekl(a)...

Anonymní: Díky za reakci. Na feministky už radši ani neklikám (z důvodu bezpečnosti).

Mickey: Co k tomu dodat... :)

Anonymní řekl(a)...

Spíš tady hodnotíš zápory než klady. Která hra je podle tebe bez chyb a všechny postavy v ní geniální? Měl bys šanci, kdyby tě pronásledoval každý policista jako masový vrah a předem věděl, kam se mu budeš chtít schovat? To by asi člověka tolik nebavilo. Já se těším na plnou verzi.
http://blog.hynous.cz/mafia-2/

xxviktor řekl(a)...

Nepřeháníš to s tou reálností docela? Tyhle hry jsou všechno, jenom ne reálné. Těžko bude v reálu běhat jeden geroj a kosit desítky mafiánů. BTW pokud si dobře pamatuju, tak magnum Tommymu v jedničce taky ubralo 20 bodů, zatímco nepřátelé padali na dvě rány. Naopak tady je člověk docela křehký, stačí se chvilku nekrýt a je po tobě. A neuplácíš celej policejní sbor, ale jen toho jednoho policajta. Holt asi bída, tak mu stačí dvě stovky:) Jinak jak jsem říkal, mě na jednu ránu do hlavy složili docela spolehlivě.

Datastor řekl(a)...

To, že jsem hodnotil spíš zápory přece taky o něčem svědčí a navíc nehodlám ani v nejmenším něco někomu vymlouvat i přes to, že se mu takováhle rubačka líbí. Druhak je taky fajn brát v potaz jednu věc - nevadí mi akčňárny, ale ty herní prvky musí mít trochu hlavu a patu. Autoheal v Gears of War? Klidně, ta hra si na nic seriózního nehraje.

Autoheal v Convictionu už byl ale moc a v Mafii tuplem (nemůžu za to, že by pak středně inteligentní konzolista z júesej nezvládal dohrát jedinou misi jenom proto, že nesvede proběhnout padesát metrů bez ztráty života).

Stačí se podívat na starší videa z tvorby. "Chceme tu hru mít reálnou a nejde nám vůbec o arkádu" - fajn, ale když se podívám na výsledek, tak mám dojem, že tady něco nesedí. Proto nemám ani dojem, že bych kecal nějak z cesty.

A zase: byl by problém k "simulačnímu režimu jízdy" udělat i další přepínátko, co by do hry mrsklo do rohu proužek s číslem? Spláchnutí záchoda mě nějak nebere a tohle by aspoň mělo využití. Zajímalo by mě, jak velkou míru na tyhle zjednodušující prvky mělo Take-Two.

Mimochodem včera jsem během stíhání Morella v jedničce dostal zásah z magnumu a polovina života byla v háji. Jasně, zbraně moc účinek neměly, ale to šlo krásně vyvážit jednou šikovnou utilitou. Když se člověk snaží mít na konci všech misí stovku HP, tak už se přece jenom musí snažit. Teď to za něj odmaká autouzdravování.

ustaša řekl(a)...

hele, pokud ti jde vážně o pořádnej děj, a ne o grafiku, zkus hru Pathologic !

-- http://uloz.to/5169602/pathologic.rar

česká verze