pondělí 20. září 2010

Pozor! Ten červ má granát!

Desátník Shoo-Lin se krčí za zahradním lehátkem a vyčkává na svou chvíli. Nemůže si moc vyskakovat, protože kromě dvou granátů a bazuky nemá nic, co by mohl efektně použít. Protivník byl chytřejší a v záloze má arzenál mnohem širší... a jak z toho ven? Bez nohou jde pohyb ztuha a než se Shoo-Lin doplazí na strategicky vhodnější místo, uplyne patnáct vteřin. Taková ztráta času! V rychlosti sahá po granátu, odhazuje pojistku a háže směrem na zlého nepřítele. Exploze je masivní a červ najednou objevuje skryté výhody létání. Během své krátké cesty míjí barel a dopadá přímo na minu, která jeho život zdárně ukončuje. Desátník Shoo-Lin vyhrává a davy jásají. Pomníček ve tvaru intergalaktické líhně pomalu klesá do mořské hlubiny. Mise splněna!

Červ? A letící vzduchem? Pro příznivce předchozích dílů Worms to určitě nebude nic zvláštního. Od vydání posledních "plnohodnotných" 2D červíků uplynula už pěkná řádka let a místo klasických, notně známých a toliko oblíbených plochých píďalek nastoupili červi noví, plně trojrozměrní... a naprosto nehratelní. Zábava je jedna věc, technická kvalita věc druhá a prostorová orientace třetí. U trojrozměrných červíků z toho nefungovalo nic a kvůli pitomé kameře končila většina vystřelených projektilů v hlíně nebo blankytně modrém moři. Po několika letech, kdy tyhle roztomilé, růžové plazící se potvůrky stagnovaly a plácaly se v bahně průměru, se konečně vrací v plné síle, s odjištěným granátem v ruce a brokovnicí na zádech. 


Tvůrci z Team 17 měli naštěstí tolik rozumu, že se nesnažili na obrazovky procpat další pseudomoderní třidé srágoru bez hlavy a paty a radši jedno dé v zájmu zachování slavného jména celé série ubrali. Udělali správně? Udělali! Jistou pihou na kráse může představovat skutečnost, že jde "jenom" o rok starý port z XBoxu (i když částečně doplněný o nejrůznější fičury). Ve hře je kromě klasického výcviku i kampaň, čítající třicet misí. Za každou z nich dostanete několik bodů a za ty si pak můžete nakoupit další zajímavosti - ať už to jsou nové čepičky, náhrobky, zbraně, pevnosti nebo dokonce dalších pět bonusových (ale bodově nehodnocených a povětšinou pěkně těžkých) misí do kampaně. Pak tu jsou samozřejmě volitelné zápasy nebo rychlé souboje. Novinkou je i režim Bodycount, kdy se s jediným červíkem utkáte na život a na smrt se stále nově se zjevujícím zástupem nepřátelských plazivců. No a když by Vás náhodou už singleplayer omrzel, stačí pozvat až tři další kamarády a porvat se ve velkém stylu... třeba na mapě vytvořené ze sýra.

Samotná hra probíhá tak, jak všichni znáte - souboje jsou řešeny formou tahů, kdy je každý z nich omezen časovým limitem a počtem dostupných zbraní. Zašedlé zbraně se odemknou až po odehrání předem určeného počtu kol a do té doby si budete muset vystačit se základem. Nechybí stará známá bazuka, naváděná raketa, dynamit, dálkově ovládaná ovečka, nášlapná mina a dokonce ani banánová bomba, Armageddon nebo svatý handgranát. Hálelujá!


Dočkáte se samozřejmě i dalších známých kousků, ať už to jsou třeba plechové stavící parcely, ninja lano nebo zemětřesení - zajímavější jsou ale zbraně nové, kterých sice není moc, ale o to víc jsou potrhlejší. Máme tady útočící fretky, hrabající kraby, zuřící býky a nebo rakety s jedovatým plynem. A pak i několik dalších, ale na ty si už přijdete během boje sami. 

I přes pár prvotních bugů a problematické připojování dalších hráčů v multiplayeru není novým červíkům moc co vytknout. Rozhodně celou kampaň nedokončíte za hodinu, jak je u nových her poslední dobou zvykem a další dny a noci nastřádáte v multiplayeru. Za ty tři nebo čtyři stovky se jedná o jednu z nejlepších koupí letošního roku (avšak jenom přes Steam) a pokud se řadíte mezi fanoušky starých dílů, litovat rozhodně nebudete. Noví Worms: Reloaded rozhodně nezklamali a tomu taky odpovídá hodnocení osmdesát pět bodů ze sta.

4 komentáře:

Thales řekl(a)...

Sláva! Konečně se vrací klasika, to 3D už nebylo ono.

Beestar řekl(a)...

Pékne napísané a ako inak, než pravdivo. Noví tscherwítzi sú vynikajúci a už mám tiež v práci niečo nahraného... A už len to je veľké plus, že to neni vôbec také ľahké ako by sa zdalo.

Unknown řekl(a)...

Byť souhlasím, že 2D > 3D, rád bych podotkl, že 3D Worms byli plně hratelní a funkční. Konkrétně mluvím o Worms 4: Mayhem. Ten obsahoval tlačíto (Q default), kterým se mířilo z pohledu červíka a tak zaměřování nebyl žádný problém. Letecké útoky se zaměřovaly čudlem E.

Datastor řekl(a)...

Mayhemy se mi do rukou nedostaly. Měl jsem možnost zahrát si první 3D díl a už to prostě nebylo ono - jednak se ovládání skutečně nepovedlo a pohyb po mapě nebyl tak úplně bez potíží, druhak z grafiky vymizelo původní kouzlo 2D červů. A to byl ten největší problém.